Future skills and teaching expertise for the digital transformation

Future skills such as critical thinking, digital competence, resilience and the ability to reflect are key requirements – for teachers and students alike. However, technological innovation alone is not enough: its didactically well thought-out use is crucial. Visibility of good teaching, a practiced feedback culture and sustainable structures are essential for this. The main success factors are committed change agents, modern learning environments and interdisciplinary collaboration.

In Austria, the term “future skills” has so far primarily been used in the context of new work and personnel development – not explicitly in university teaching. This is precisely where a valuable impetus for Germany lies.

Insights and impulses from the delegation trip

Digital transformation does not succeed on its own, but through networked teams and strategic anchoring. The delegation’s findings provide concrete starting points for promoting an open learning culture at German universities – with a curated collection of links and a set of practical reflection questions for lecturers and managers.

You can find these insights and recommendations in the blog post and in the Hangout:

Blog
Sharepic. Obere Hälfte: Foto von einem Puzzle aus Holzteilen vor hellblauem Hintergrund. Auf dem nicht ganz fertig gestellten Puzzle steht in lila Schrift "Future". Eine Hand setzt ein Puzzleteil ein. Links vom Puzzle liegen einzelne Teile und ein Glasgefäß mit der lilafarbenen Aufschrift "Vision" mit Puzzleteilen. Untere Hälfte: weißer Text auf dunkelblauem Hintergrund: "Blog - Der Digitalisierung und den Future Skills auf der Spur an der TU Graz - Eindrücke und Impulse aus Österreich vom "Team Future Skills" der Delegationsreise 2024" Unten rechts: Logo Hochschulforum Digitalisierung.

Der Digitalisierung und den Future Skills auf der Spur an der TU Graz

nicole-chaudhuri-hfdcon-2024-rund
Nicole Chaudhuri
16.01.2025

Further publications:

Delegation

5

Nicole Chaudhuri (M. Sc. Psych)

Wissenschaftliche Mitarbeiterin bei SRH-Hochschule Heidelberg

6

Dr. Cvetanka Walter

Wissenschaftliche Mitarbeiterin (Didaktik und Future Skills) im Projekt DIGITAM, Hochschule für Technik und Wirtschaft des Saarlandes (htw saar), Saarbrücken

7

Prof. Dr. Stefan Remhof

Professor für Allgemeine Betriebswirtschaftslehre und International Management in IU Internationale Hochschule